Dzień Europejczyka

Czas realizowanego przedsięwzięcia: marzec – kwiecień 2003 r.

Jednym z najciekawszych pomysłów naszych uczniów było zorganizowanie „Dnia Europejczyka”. Pomysł ten spotkał się z ogromnym entuzjazmem ze strony młodzieży jak i nauczycieli.

 

Finalny harmonogram przedstawiał się następująco:

1. Prezentacja multimedialna przygotowana przez Szkolny Klub Europejski na temat historii, funkcjonowania Unii oraz wszelakich korzyści płynących dla Polski po wejściu do Unii Europejskiej

2. Program artystyczny „Tour de Europa”, w którym uczniowie naszej szkoły w śmiesznych scenkach prezentowali stereotypowe portrety narodów europejskich. I tak Anglika skojarzono z „cup of tea” oraz walcem, Francuza z kankanem, Niemców a raczej Bawarczyków z „bier, wurst und tanzt”, Hiszpana z gitarą i gorącymi mężczyznami a la Antonio Banderas, Włochów z pizzą i żywiołowymi kucharzami, zaś Holendrów z tulipanami, van Goghiem i rowerami.

3. Degustacja potraw wybranych krajów UE przygotowana przez klasy gastronomiczne. W menu znalazły się: hiszpańskie paele, włoskie kanneleoni nadziewane ragout z mięsa zapiekane z parmezanem, sałatki greckie i belgijskie, francuskie pasztety drobiowe z owocami, rolady ze schabu i szynki z tartym chrzanem i kaparami, zaś na deser został podany niemiecki tort jogurtowy.

4. Finał konkursu „Wiedzy o Unii Europejskiej”.

5. Debata „Za i przeciw Unii Europejskiej ”w trakcie której uczniowie prezentowali swoje stanowisko w sprawie integracji europejskiej.

Nasz impreza okazała się świetnym pomysłem, który spodobał się wielu osobom, czego efektem było ukazanie się artykułu w prasie lokalnej właśnie na jej temat.

Młodzież Szkolnego Klubu Europejskiego „OMEGA” jednogłośnie zadecydowała, że to nie koniec akcji informacyjnej. Od początku maja przygotowujemy się do przeprowadzenia referendum unijnego. Do tego planu bardzo pomocna będzie ulotka opracowana wcześniej przez klub. Na termin tego referendum przewidzieliśmy koniec maja 2003 roku.

W planach na następne lata Szkolny Klub Europejski chce na stałe wpisać obchody „Dnia Europejczyka”, a już od września przyszłego roku szkolnego będziemy starali się nawiązywać kontakty ze szkołami z Unii Europejskiej, w celu zawarcia ścisłej współpracy, wymiany spostrzeżeń i wzajemnej pomocy w organizowaniu podobnych imprez. Chcieli byśmy także w przyszłości zorganizować podobne „święto” lecz już na skalę całego miasta Dęblina, które przecież ma się czym pochwalić w zjednoczonej Europie.

KORZYŚCI DLA UCZNIA KORZYŚCI DLA PLACÓWKI

- zgromadzenie broszur na temat struktur UE

- poszerzenie wiadomości o państwach członkowskich UE

- doskonalenie umiejętności myślenia przyczynowo skutkowego, argumentowania i negocjacji

- promocja szkoły w gminie

- wydanie okolicznościowej gazetki na temat krajów kandydackich

wzbogacenie biblioteki szkolnej o publikacje tematyczne związane z UE

Ad.4 Najciekawsze pytania to:

  1. Czy Polska w ramach funduszy strukturalnych otrzyma środki na ochronę dóbr kultury?
  2. Jak zmieni się wynagrodzenie po wejściu Polski do Unii Europejskiej?
  3. Czy poprawi się jakość świadczonych usług zdrowotnych?
  4. Jakie szanse (mają n) i zagrożenia stoją przed małymi przedsiębiorstwami po wejściu do Unii Europejskiej?
  5. Czy wejście Polski do Unii Europejskiej przyniesie korzyści społeczeństwu czy sferze rządzącej?
  6. Jak zmieni się życie przeciętnego obywatela po wejściu do Unii Europejskiej?
  7. Co po wejściu do Unii Europejskiej może nam zaoferować Unia Europejska, czego nasz kraj nie ma?
  8. Jakie zagrożenie niesie wejście do Unii Europejskiej?
  9. Jak Unia dba o wykształcenie fizyczne obywateli?

Odpowiedzi na pytania udzieli członkowie Szkolnego Klubu Europejskiego na spotkaniu otwartym.

Ad.5 Happening – dzięki otrzymanym materiałom młodzież SKE podjęła się promocji UE na terenie miasta. Utworzyliśmy 3 grupy i wraz z opiekunami wyszliśmy na ulice Dęblina.

Ad.7 Do 15 maja 2003 młodzież SKE opracować ma ulotkę informacyjną na temat referendum, która będzie rozprowadzała na terenie szkoły. Następstwem czego będzie zorganizowanie w maju referendum szkolnego – Młodzi głosują.

Ad.8 Nawiązaliśmy współpracę z ambasadami państw 15-tki dzięki czemu pozyskiwaliśmy materiały na gazetki szkolne. Tematyka głównie dotyczyła historii, instytucji, problemów UE.