CZAS TRWANIA: październik 2003 – maj 2004
CELE REALIZOWNEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA:
· zaangażowanie nauczycieli, uczniów, rodziców i przedstawicieli społeczności lokalnej w działania na rzecz tworzenia nowoczesnego systemu edukacji
· zintegrowanie środowiska szkolnego, podniesienie jakości i poziomu pracy szkoły
· doskonalenie umiejętności pracy w zespole, kształtowanie postawy odpowiedzialności za powierzone zadania
· zainteresowanie młodzieży ciekawostkami i nowinkami ze świata nauki i techniki
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA:
· wzbudzenie w młodzieży chęci poznawania i odkrywania świata z jednoczesną nauka
· podniesienie poziomu pracy dydaktycznej i wychowawczej
· zaangażowanie nauczycieli, uczniów, rodziców i przedstawicieli środowiska lokalnego we wspólne działania na rzecz edukacji i wychowania
· przyczynienie się do zdobycia tytułu „Szkoły z klasą”
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ I ZESPOŁY ZADANIOWE:
ZASADA | ZADANIE | ZESPÓŁ ZADANIOWY |
Szkoła dobrze uczy każdego ucznia "Wyjaśnia, zaciekawia, dba, aby wszyscy uczniowie osiągali coraz lepsze wyniki, rozwijali aspiracje życiowe." |
Jak wychować ludzi z pasją? | Szef zespołu zadaniowego: Agnieszka Wojtyś - nauczyciel języka polskiego Członkowie zespołu zadaniowego: Teresa Zawada Justyna Malicka Aleksandra Wiśniewska p. Joanna Buczek-rodzic Aldona Szczotka kl. IV TE Jacek Pawelec kl. IV TE |
Szkoła ocenia sprawiedliwie
|
Jak lepiej informować o ocenianiu? | Szef zespołu zadaniowego: Renata Redo - nauczyciel języka niemieckiego Członkowie zespołu zadaniowego: Renata Kurdziałek Anna Węgrzyn p. Sławomir Wesołowski-rodzic Sylwia Sadurek kl.IV TE Beata Przygodzka kl. IV TE |
Szkoła uczy myśleć i rozumieć świat
|
Festiwal nauki | Szef zespołu zadaniowego: Gabriela Wojdat - dyrektor - nauczyciel ekonomii Członkowie zespołu zadaniowego: Agnieszka Wojtyś Aleksandra Wiśniewska Elżbieta Świątkowska Mariola Sulima Renata Redo Olga Rudzińska kl. V THa Kinga Grodecka kl. V THa p. Piotr Bernat -rodzic |
Szkoła rozwija społecznie, uczy wrażliwości
|
Młodzi obywatele | Szef zespołu zadaniowego: Bogumiła Warenica - nauczyciel przedmiotów gastronomicznych Członkowie zespołu zadaniowego: Mariola Sulima Agnieszka Wojtyś Aleksandra Wiśniewska Teresa Kowa p. Jan Ratyna-rodzic Bartłomiej Barański kl. IV THa Monika Rodak kl. V THb |
Szkoła pomaga uwierzyć w siebie, tworzy dobry klimat
|
Szkoła bez przemocy | Szef zespołu zadaniowego: Bogumiła Grzywaczewska - wicedyrektor nauczyciel języka rosyjskiego Członkowie zespołu zadaniowego: Anna Starosz Ks. Artur Petkowicz p. Kucper-rodzic Katarzyna Kamola kl. IV TE Magdalena Krawczyk kl. IV TE Anna Kucper kl. IV TE |
Szkoła przygotowuje do przyszłości
|
Dostępny komputer i internet | Szef zespołu zadaniowego: Małgorzata Wilk - nauczyciel informatyki Członkowie zespołu zadaniowego: Agnieszka Piasecka Anna Prokocka p. Hanna Warowna-rodzic p. Dorota Rodak-rodzic Radosław Poreda kl. V THa Marcin Jakubik kl. IV TE |
OPIS REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘCIA:
W roku szkolnym 2003/2004 Zespół Szkół Zawodowych nr 2 im. Marii Dąbrowskiej w Dęblinie przystąpił do II edycji akcji „Szkoła z klasą”, organizowanej przez „Gazetę Wyborczą” i Centrum Edukacji Obywatelskiej. Patronat nad akcją sprawuje prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Aleksander Kwaśniewski.
Koordynatorem całej akcji była pani mgr Agnieszka Wojtyś. Było ono adresowane do uczniów i nauczycieli naszej szkoły, ale także do rodziców uczniów i do lokalnej społeczności – tytuł „Szkoły z klasą” jest brany pod uwagę przy wyborze szkoły przez absolwentów gimnazjów i ich rodziców.
Jednym z przedsięwzięć składających się na całą akcję był organizowany w szkole po raz pierwszy Festiwal Nauki pod hasłem „Zrozumieć świat”. Odbył się w naszej szkole 12.02.04, poprzedziły go 3-miesięczne przygotowania.
W czasie pierwszych 4 godz. lekcyjnych w kl. IV i V przedstawiciele lokalnej społeczności, reprezentujący instytucje i zakłady pracy z terenu Dęblina, pow. ryckiego i woj. lubelskiego przeprowadzili warsztaty. Dzięki nim młodzież w niekonwencjonalny sposób poznała zagadnienia związane z profilem nauczania:
· IV Technikum Ekonomicznego - Pracownicy banku PKO SA przeprowadzili warsztaty szkoleniowe w kl. IVTE: „Zabezpieczenie pieniądza przed fałszerstwem”. Celem było rozróżnianie banknotów oryginalnych i falsyfikatów;
· V Technikum Handlowego spotkała się z przedstawicielką Poradni Psycholog.-Pedagog. w Rykach, p.E.Sokołowską. Cel zajęć „Aktywizacja na rynku pracy” to samopoznanie, rozwijanie umiejętności samodzielnego myślenia, analizy i syntezy informacji. Dla kl. maturalnej jest to nieocenione doświadczenie i źródło informacji o polskim i lokalnym rynku pracy;
· V Technikum Handlowego warsztaty „Planowanie kariery zawodowej” poprowadził dr M.Jarmuł z Polskiej Fundacji Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC Poland”. Zajęcia uświadomiły młodzieży, że planując swoją przyszłość nie należy rezygnować z aspiracji-będą potrzebni specjaliści i tacy, którzy będą potrafili zmienić swój zawód.
Następnie w sali gimnastycznej odbyły się prezentacje przygotowane przez klasy pod kierunkiem wychowawców. Każda z nich trwała 10–15 min., była oglądana przez kilkuset uczniów i zaproszonych rodziców. W Festiwalu Nauki wzięły udział wszystkie klasy wchodzące w skład ZSZ. Klasy technikum ekonomicznego i handlowego pod opieką nauczycieli przygotowały prezentacje:
# GPW - VTHb, p.M.Sulima;
# To nie Fenicjanie wymyślili pieniądz - IVTE, p.E. Świątkowska;
# Historia pieniądza. - IITHa, p.M.Sulima;
# Waluty Afryki - ITHa, p.A.Wiśniewska;
# Historia liczb. Liczba zero IITE, p.T.Kowa;
# Fraktale ITE, p.A.Piasecka;
# Ewolucja techniki skoku wzwyż VTHb, p.D.Piwoński;
# Levi Strauss-wynalazca spodni IVTE, p.R.Redo;
# Parodie reklam kl. IVTHa, p.H.Warowna;
# Podsumowanie SGG IVTE.
Prezentacje pozostałych klas: Doświadczenia z użyciem ciekłego azotu, Proces sądowy–aborcja, Kraje niemieckojęzyczne, Historia mapy, Skłodowska–odkrycia pierwiastków, Sztućce specjalne w obsłudze konsumenta. Pokaz przygotowywania drinków, Dekoracja stołu, Dekoracje z warzyw, Parodie reklam. Prezentacje innych klas wchodzących w skład zespołu to np.: Pokaz sukni balowych, Strój narodowy i regionalny, Smaczne bo polskie, Dęblin bliżej nieznany okiem małego reportera.
Przedsięwzięcie miało charakter zespołowy. Brali w nim udział niemal wszyscy nauczyciele i uczniowie. Wykorzystaliśmy zainteresowania, chęci nauczycieli, którzy dzięki temu doskonalili umiejętności współpracy w zespołach klasowych – wspólnie planowaliśmy działania, przygotowywaliśmy prezentacje poszczególnych klas.
To wspólne zaangażowanie pozwoliło nam ujawnić ogromny potencjał, tkwiący w nauczycielach i uczniach, rozbudzić zainteresowania. Nauczyliśmy się jak, w sposób niekonwencjonalny można prezentować skomplikowane nieraz zagadnienia naukowe. Zrozumieliśmy że, uczniowskie pasje można wykorzystać w realizacji programu. Przekonaliśmy się że odpowiednio motywowana młodzież wykazuje się aktywnością, pomysłowością, kreatywnością, chętnie uczestniczy w różnego rodzaju akcjach.
Nauczyciele i uczniowie poznawali się wzajemnie w nietypowych, pozalekcyjnych sytuacjach, co bardzo pozytywnie wpłynęło na wzajemne relacje. Dyskusje w gronie nauczycieli i uczniów pozwalają stwierdzić, że zaangażowanie we wspólną sprawę zintegrowało społeczność szkolna, zdecydowanie podniosło poziom pracy szkoły, zmotywowało nas do dalszych działań, które wykraczają poza realizację zadań szkoły.
Realizacja tego zadania uświadomiła nam, że (wbrew obiegowym opiniom) młodzież chętnie uczestniczy w działaniach wymagających zaangażowania, wysiłku, poświęcenia wolnego czasu. Młodzi ludzie okazali się twórczy, proponując tematy prezentacji wybierali to, co ich naprawdę interesuje, co chcieliby szczególnie wnikliwie zbadać i podzielić się tą wiedzą z innymi. Przygotowując prezentacje uczniowie wykazali się samodzielnością, umiejętnością gromadzenia, selekcjonowania i opracowywania informacji. Okazało się, że sprawnie posługują się przy tym technikami informacyjnymi, z prawdziwym zaangażowaniem i pasją prezentują swoje osiągnięcia na forum szkoły, chętnie dzielą się wiedzą z innymi uczniami. Młodzież poszerzyła swą wiedzę z wielu dziedzin, skonfrontowała teorię z praktyką. Uczniowie nauczyli się też współpracy w grupie.
Nauczyciele, pod kierunkiem których przygotowywano prezentacje, spotykali się z uczniami w wolnym czasie, w sytuacjach zupełnie odbiegających od lekcyjnych przyzwyczajeń. Dzięki temu młodzież mogła pokazać się z zupełnie innej strony, niekiedy przeciętny uczeń zaskakiwał zainteresowaniami, zaangażowaniem w realizację swej pasji, pracowitością. Festiwal Nauki uświadomił nam też, jak pożyteczne i efektywne jest takie niekonwencjonalne przedstawienie osiągnięć naukowych. Z pewnością treści zaprezentowane na festiwalu będą na długo zapamiętane.
Dzień festiwalu był w naszej szkole naprawdę wyjątkowy, nadal powraca we wspomnieniach, rozmowach uczniów. Warto realizować takie imprezy, włożony w to wysiłek przynosi efekty. Prawdopodobnie następny Festiwal Nauki zorganizujemy w przyszłym roku. Być może zostanie on na stałe wpisany w kalendarz imprez szkolnych.